Sales en AI - Toekomst of slechts een Hype?

Zullen AI Robots in de toekomst onze sales/verkoop gesprekken kunnen gaan voeren? Hedendaags worden we plat gebombardeerd met ChatGPT en andere AI mogelijkheden. Programma's die ons leven volgens zeggen, een stuk gemakkelijker zouden kunnen gaan maken. Maar is AI wel het nieuwe middel/tool om in te kunnen zetten voor onze dagelijkse sales werkzaamheden?

Image: Copyrights Adobe Stock

Ik neem je vandaag mee, in een Sales dag, die mij altijd is bij gebleven. En ik toch met een schuin oog, de markt in de gaten zal gaan houden omtrent AI en Sales & Marketing.

JUST ANOTHER DAY IN PARADISE

Ik weet nog goed. Ik was 25 jaar zat In de Top van mijn carrière, kon de gehele wereld aan. En ik trapte elke deur open, waar ik maar naar binnen wilde.

Destijds was ik accountmanager van een internationaal bedrijf. En was het zo, dat we elke maandag ochtend een Sales training hadden. Om vervolgens in de middagen wij altijd potentiële klanten gingen bellen om voor de gehele week afspraken in te kunnen plannen. Zodat we lekker de weg op konden, om alle producten en services van dit bedrijf aan de man te kunnen brengen.

Op één van die maandagochtenden begon er zoals elke week weer zo'n Sales training. Mijn Salesmanager gaf weer een fantastische presentatie en training. En zoals elke maandag middag moesten we natuurlijk weer zoveel mogelijk potentiële klanten bellen, om afspraken in te plannen.

Vol energie begon ik gretig mijn bel lijst op te bellen en zoveel mogelijk afspraken in te plannen voor de aankomende week.

Aan het einde van deze maandag, had ik maar liefst 15 afspraken in kunnen inplannen voor de aankomende week. En kon ik weer met een onoverwinnelijk gevoel naar huis. Ik had het weer voor elkaar dat ik vanaf dinsdag weer lekker rondjes kon gaan rijden in mijn patserige te grote lease bak. En zo al mijn afspraken af kon gaan. Wat een heerlijk gevoel was dat!

DE VOLGENDE WERKDAG

Het is 07:00 de wekker gaat af. Het is dinsdagmorgen. Yess... een nieuwe dag en nieuwe kansen. Stap even onder de douche. Ik kam mijn haren, streek even een overhemd. En hees mijzelf in mijn driedelig pak en stropte een mooie zijden stropdas om mijn nek.

Even daarvoor had ik mijzelf natuurlijk weer even fris en fruitig geschoren. Zodat ik ook vandaag weer representatief bij elke klant aanwezig zou kunnen zijn. En wat bleek?

Blijkbaar had ik mij in mijn hals open gehaald met scheren! En kwam er zo, een paar druppels bloed op de kraag van mijn spier witte overhemd terecht. Ik weet nog wat ik dacht, "oké, Shit Happens".

En streek weer even een nieuw overhemd. Eenmaal weer omgekleed. Paste ik goed op dat mijn gestreken hagel witte overhemd niet weer beklad werd. En begon ik met het knopen van mijn stropdas. Met een dubbele windsor in mijn stropdas en bijna klaar om te gaan. Merkte ik ook dat er zelfs een bloedveeg op mijn stropdas zat. Holy ****.

De tijd begon te dringen, en ik moest natuurlijk al in mijn patserige lease bak zitten. Al drie bakken koffie gedronken hebben. En oh ja en ook nog even wat gegeten te hebben. En op weg zijn naar de eerste potentiële klant waar ik niet te laat bij kon komen. Want die potentiële klant had natuurlijk voor mij zijn tijd vrijgemaakt. En dan moet je er ook voor zorgen dat ik simpelweg op tijd ben. Dus ik greep nog snel eventjes in mijn kledingkast naar een andere stropdas. Om snel onderweg, al rijdend met een bak koffie in één hand en in de ander mijn stropdas. Mijn stropdas nog even om te knopen, en zo snel mogelijk naar mijn eerste potentiële klant te rijden.

Zo'n 20 jaar geleden hadden we uiteraard geen Google Maps of iets anders vergelijkbaars. Wij hadden zo'n heel dik stratenboek in ons handschoenenkastje van de auto liggen. En wisten we om 2 of 3 minuten over elke uur, of er ergens file stond. Want dit werd na het nieuws opgelezen.

Maar ja, ik zat rond 08.15 in mijn auto. Eenmaal op weg vanaf Utrecht naar Amsterdam op de A2 stond ik vast In de file. Op dat moment dacht ik, ach, dit is dan misschien wel even een goed moment om mijn stropdas even goed om te doen.

Daarna gingen mijn gedachten direct uit naar mijn klant. En dacht shit, waarschijnlijk kom ik dan toch te laat! Ik voelde op dat moment een lichte hoofdpijn opkomen. En merkte al snel dat ik dus 10 minuten eerder had moeten vertrekken.

Gelukkig was ik net op tijd. Op de plek van bestemming. Ik haastte mijn auto uit, laatste stropdas check. Ah het is 09.30 pakte snel mijn koffer. En ik haastte mijzelf naar het fantastisch kantoorpand van mijn potentiële klant.

Na een klein uurtje bij deze beste klant om de tafel te gezeten te hebben. Kwam ik terug bij mijn auto. En toen ik éénmaal wilde weg rijden. Zat er een gek geel briefje onder mijn ruitenwisser. Ik dacht, shit bekeuring. Hopa 120 gulden door de gootsteen.

MIJN REDDER IN NOOD

Ik had deze dag nog 2 afspraken staan. Maar ik merkte in combinatie met mijn lichte hoofdpijn. Dat ik toch behoorlijk chagerijnig begon te worden. Mijn klant waar ik net het gesprek had, was ook al niet zo positief.

Dus ik belde mijn Salesmanager op, en vertelde hem wat er allemaal was gebeurd was deze morgen. Hij zegt Joël, "ik zal jouw 2 afspraken even opvolgen vandaag. Ga jij maar even naar huis. Neem een lekkere douche. En zorg er even voor dat je weer snel back on track komt. Kom vervolgens naar kantoor. En ga dan maar even andere Sales activiteiten afronden".

Zo gezegd zo gedaan en vanaf woensdag zat ik weer vol energie en positiviteit. Om al mijn vervolg afspraken verder af te kunnen ronden in die week!

WAT IS NU HET NUT VAN DIT BLOG ARTIKEL?

We hebben allemaal wel eens van die dagen. Dat net niet alles lukt zeg maar. Sales is een mensen mensen vak. Je kunt niet als een AI robot elk gesprek ingaan, met exact dezelfde emotie en of positiviteit. En dit op elke perfect moment gaan uitstralen.

Tijdens dit schrijven zag ik op het nieuws dat het tegenwoordig helemaal hot is om Instagram accounts op te zetten met AI Robot modellen. En er zo al vele grote merken op deze manier miljoenen volgers hebben.

Maar goed even terug naar mijn verhaal. Door alle kleine externe tegenslagen op deze sales dag, presteerde ik niet volledig. Mijn potentiële klant voelde en zag dat (bijna zeker) aan mij. Hij snapte waarschijnlijk heel goed dat ik een KL*TE dag had. Mijn focus lag niet geheel aan zijn zijde. En kwam ik dus zo minder professioneel over. Dus was het eigenlijk zonde van zijn tijd, dat ik bij hem om de tafel zat.

Mijn Salesmanager maakte een verstandige keuze, door mij even van de straat te trekken. En heeft mijn twee andere gesprekken zelf met succes weten af te ronden.

CONCLUSSIE

Sales is een mensen vak. Er is geen Robot die de juiste emotie, positiviteit (of ergernissen) kan overbrengen aan jouw klanten. Er is nog geen robot dat jouw klanten correct kan uitlezen qua gedragingen. Of juist de stiltes in een gesprek kan gaan toepassen, wanneer nodig. En net even wat meer moet doorvraagd, om zo samen te bekijken waar nu echt het probleem zit van deze klant.

Wil jij meer doldwaze business ervaringen in jouw mailbox ontvangen?

Abonneer je dan gratis op onze nieuwsbrief!

"Marketing en Sales blijft in mijn ogen mensen werk, waar geen enkele AI robot tegenop kan. Maar zal het wel deels een onderdeel kunnen gaan worden. Wil jij jouw Sales voor jouw bedrijf een Boost geven? Klik dan op onderstaande button!"

WIL JIJ OOK MEER OMZET?

Next Level Business Builders ondersteund bijna iedere Ondernemer in al haar Sales & Marketing activiteiten. Ons doel is om iedere ondernemer meer omzet en groei te kunnen laten genereren. Dit doen wij door samen te werken aan jouw bedrijf. Zo sta je er niet alléén voor.

BUSINESS DEVELOPMENT

Onze business builders zijn allen doorgewinterde ondernemers. Wij hebben ongeveer 30 jaar aan ervaring in huis. Wij delen graag onze kennis en expertise, om jouw bedrijf naar the Next Level te tillen. Ben jij er al klaar voor om samen een stabiel groeiend bedrijf te bouwen?